CAT

Flagel·lació de Crist

Encetem la secció amb una de les obres més destacades de la col·lecció, la Flagel·lació de Crist de Joaquim Juncosa que forma part de les adquisicions de la Col·lecció Nacional de la Generalitat de Catalunya per al Museu del Barroc. 

Joaquim Juncosa i Donadeu (Cornudella, 1631- Escaladei, 1708), es considera un dels pintors més cèlebres de la segona meitat del segle XVII a Catalunya. Malauradament, tant les notícies com les obres d’aquest autor són escasses i se n’han realitzat pocs estudis que permetin aprofundir sobre la vida i obra de l’artista. 

Joaquim, que provenia d’una família de pintors, era monjo cartoixà a la Cartoixa d’Escaladei i va fer una estada de set anys a Roma on es considera que va aprendre tècniques de l’ofici a mans de mestres italians. La seva condició de monjo afavoria la seva mobilitat i el fet de poder posar-se amb contacte amb altres escoles artístiques. Més enllà de Roma, Joaquim Juncosa, també va passar una temporada a Mallorca, on va pintar un destacat conjunt per a la Cartoixa de Jesús de Natzaret de Valldemossa. 

Desafortunadament, tal com ha ocorregut amb altres artistes del barroc al nostre país, gran part de la seva obra fou devastada per les diferents onades de destrucció, desamortitzacions o saquejos deguts a conflictes bèl·lics del moment. Segons apunta Francesc Miralpeix, encara avui en dia la vida i l’obra de Joaquim Juncosa és plena d’ombres i d’atribucions poc encertades. Però sí que es conserva datat i documentat el conjunt mallorquí anteriorment mencionat dedicat al cicle dels misteris del Roser. 

Segons Miralpeix aquest cicle és una de les millors produccions de pintura barroca a Mallorca, i permet observar la potència i originalitat de la proposta creativa de Juncosa. De fet, la pintura de la Flagel·lació de l’artista a Valldemossa s’evidencia segons Miralpeix com la prova definitiva per sostenir la paternitat de l’obra del Museu del Barroc a través d’una composició, estil, color i força expressiva dels personatges gairebé idèntics. 

La Flagel·lació de Juncosa que podem veure al Museu del Barroc ens mostra algunes de les característiques essencials de la pintura barroca. A trets generals és una obra de colors intensos que es mouen entre la gamma dels torrats amb pinzellada enèrgica i varietat en la disposició dels personatges. Juga amb els contrastos lumínics i amb un gran dinamisme i teatralitat en les posicions i moviments dels cossos i les figures. El tractament de la llum convida a centrar la vista en l’acte de la flagel·lació, quedant en la penombra els personatges no directament involucrats en l’acció. És destacable també el tractament anatòmic dels cossos així com el dinamisme que presenten, especialment els esbirros que estan flagel·lant a Crist, que tot i la cruesa de l’escena presenta el rostre serè sense mostra de patiment.

Gràcies a aquesta cessió per part de la Generalitat de Catalunya, el Museu del Barroc posa a l’abast de la ciutadania una de les poques obres conservades de Joaquim Juncosa i contribueix a valorar la figura i l’obra d’aquest destacat pintor de la segona meitat del segle XVII. 

Comparteix:

Search

Per si t'ho has perdut

El Museu del Barroc de Catalunya està englobat dins l’espai del Museu de Manresa. Accedeix a la seva web des d’aquí:

Plaça de Sant Ignasi 14-16, 08241 Manresa — Barcelona

+34 938 741 155

El Museu del Barroc de Catalunya està englobat dins l’espai del Museu de Manresa. Accedeix a la seva web des d’aquí:

Search

Per si t'ho has perdut

Plaça de Sant Ignasi 14-16
08241 Manresa — Barcelona

+34 938 741 155